- Statul a achitat până la 1 februarie 2023 o sumă de 654 de milioane de lei (130 de milioane de euro) pentru falimentul City și mai sunt de despăgubit peste jumătate din numărul contractelor.
Pentru că banii încasați de orice firmă de asigurări sunt banii asiguraților, legea oferă Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) o putere specială asupra conducerii acestor companii. Statul nu are niciun mandat să avizeze sau să demită pe directorul unei firme care produce ciocolată sau fabrică mașini.
Dar statul, prin ASF, e obligat să aprobe și poate să revoce conducerea companiilor de asigurări, chiar dacă aceste companii sunt private. De ce? Ca să protejeze banii asiguraților. Și să ia măsuri când există probe că respectiva conducere nu a gestionat prudent fondurile asiguraților, a comis abuzuri profesionale sau chiar asupra legii.
Într-un document intern al ASF, pe care Libertatea l-a publicat recent, specialiștii autorității au evidențiat cum instituția lor nu a supravegheat și controlat, conform legii, firmele cu probleme.
Printre exemplele din nota ASF, pe care le adăugăm astăzi, sunt măsurile neluate împotriva persoanelor din conducerea City Insurance, chiar și când ASF a avut dovezi clare.
Cristian Pascale încalcă deciziile ASF, dar e validat de ASF
„În unele cazuri, au fost propuse spre aprobare în conducerea societății (n.r. – City), de către compartimentele sectoriale (n.r. – ale ASF), persoane sancționate în trecut cu amendă”, scrie în nota internă a autorității de supraveghere, intrată în posesia redacției.
„Spre exemplu, în septembrie 2017, Cristian Pascale fusese aprobat ca membru în consiliul de supraveghere al City Insurance, deși amenda de 30.000 de lei pe care o primise în aprilie 2017 fusese pentru nerespectarea planului de redresare”, se arată în document. Nu e un caz unic.
Contactat de Libertatea, Cristian Pascale spune că nu este vina sa sau a conducerii City pentru falimentul companiei. „Este vina ASF, care nu a aprobat o serie de planuri de finanțare”, a spus Pascale.
În cazul Euroins, ASF a făcut plângere penală, dar i-a lăsat în funcții
La începutul acestui an, ASF a decis să facă a treia plângere penală la adresa actualului lider al pieței RCA, Euroins. Cea mai recentă plângere către Parchetul General, cea din ianuarie 2023, o vizează și pe CEO-ul companiei Euroins: Tanja Blatnik.
„Dar deși Tanjei Blatnik i s-a întocmit o plângere penală, ASF o lasă să conducă în continuare la Euroins, care e lider de piață RCA. Imaginați-vă că sunteți reprezentanții celor care au investit banii într-o companie privată. L-ați prins pe director făcând ceea ce considerați că sunt infracțiuni și l-ați reclamat la Parchet. Îl lăsați în funcție? ASF i-a lăsat în funcții. Și la City, și la Euroins”, a explicat, într-un dialog cu Libertatea, un specialist din ASF.
Cine sunt cei 11 din cazul City
Revenind la cazul City, surse din piața asigurărilor au declarat pentru ziar că lichidatorul judiciar al companiei, Casa de Insolvență Transilvania, va înainta instanței, în câteva zile, lista celor pe care-i consideră responsabili de falimentul declarat de instanță în 2022.
Persoanele vizate sunt:
- Dan Odobescu
- Epameinondas Papanikolaou
- Hans-Willi Schroiff
- Max Walter Rossler
- Cristian Pascale
- Aelita Arampova
- Spyridon-Stavros Mavrogalos Fotis
- Robert Woodthorpe Browne
- Harold Jochen Bodo
- Renato Szilagyi
- Mircea Barbu-Buzera
Odobescu a fost acuzat de procurori de amestec în falimentul Carpatica, dar a fost găsit nevinovat de judecători
Dan Odobescu. Este proprietarul City Insurance și fost director general al asigurătorului. Este cumnatul fostului premier Adrian Năstase. Odobescu controla City prin intermediul Vivendi International, companie către care City a plătit dobânzi la credite false, acuză lichidatorul.
Odobescu a fost trimis în judecată de DNA și în cazul furtului de la un alt asigurător falimentat: Carpatica. În cazul Carpatica, statul a achitat pentru păgubiți 498 de milioane de lei.
Libertatea a consultat dosarul penal al falimentului Carpatica și l-a regăsit pe Dan Odobescu.
Procurorii au avut înregistrări telefonice care arătau că Odobescu (care nu era încă la City) susținea că are influență la mai multe firme de asigurări de pe piață. În convorbiri, Odobescu trăgea sforile pentru numirea anumitor persoane în funcții cu influență pe piața asigurărilor.
Înalta Curte de Casație și Justiție a considerat că probele sunt insuficiente și l-a declarat nevinovat. Apoi, Dan Odobescu a ajuns patron la City, care a devenit lider pe piața RCA și a provocat cel mai mare faliment din istoria asigurărilor din România.
Epameinondas Papanikolaou. A fost membru al Consiliului de Supraveghere al City Insurance în 2018.
Hans-Willi Schroiff. A fost președinte al Consiliului de Supraveghere al companiei în 2017 și 2018.
Max Walter Rossler. A ocupat funcția de vicepreședinte al Consiliului de Supraveghere al City Insurance în 2017 și 2018. Acesta este un investitor elvețian ce deține acțiuni la compania de construcții Implemi și la o serie de companii financiare.
Cristian Pascale. În 2016 și 2017 a fost membru în Consiliul de Administrație al City Insurance. Din 2017, compania a trecut la sistem de conducere dualist, cu directorat și consiliu de supraveghere. A făcut parte din Consiliul de Supraveghere al companiei în 2017 și 2018.
Aelita Arampova. În 2018 era membru al Consiliului de Supraveghere al City. Aceasta face parte din conducerea Howden-Matrix, un broker de asigurări din Grecia, conform LinkedIn. În trecut, a fost director al Camerei de Comerț Marea Britanie – Grecia.
Spyridon-Stavros Mavrogalos Fotis. A fost membru al Consiliului de Supraveghere al City în anii 2018 și 2019. Anterior, a fost membru al Consiliului de Administrație al băncii Alpha Bank în Grecia, ca reprezentant al statului grec.
Robert Woodthorpe Browne. Era președinte al Consiliului de Supraveghere al City la momentul retragerii dreptului de administrare din partea ASF, în iunie 2021. A fost numit în noiembrie 2018.
Harold Jochen Bodo. A fost membru al directoratului City Insurance, numit în 2017. A fost revocat în anul 2018, iar în locul lui a fost numit Spyridon-Stavros Mavrogalos Fotis.
Renato Szilagyi. A fost vicepreședinte al directoratului în anul 2017, iar în 2019 a ajuns președinte al acestuia.
Mircea Barbu-Buzera. A fost director de vânzări în cadrul City până la preluarea funcției de vicepreședinte al directoratului companiei, în 2019.
Libertatea a încercat să obțină poziția mai multor persoane de pe această listă, dar nu au putut fi contactate.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
Mirciulica • 08.03.2023, 22:10
nu poti inculpa statul pentru tot felul de lucruri de natura infractionala de mare gravitate pentru ca statul este o entitate abstracta, pe care nu o poti vedea, nu o poti pipai. dar poti sa faci asat si chiar trebuie, fata de politicienii care vorbesc, actioneaza in numele statului si care, in consecinta , isi insusesc o parte din rezultatele acestor actiuni. cxe vina are "statul " pentru ca sistemul de justitie face scapat autorul falimentelor societatilor de asigurare ? ce vina are " statul " pentru ca sefii din companiile de asigurari comit falsuri de sute de milioane de euro care in final ajung in multe, foarte multe buzunare care chiar nu sunt ale statului ? ce vina are "statul" pentru ca o mana de ipochimeni initiaza si aproba tot felul de acte normative, infiinteaza tot felul de agentii sau companii in care numesc tot felul de esc roci dar si incompetenti docili si care, in realitate sunt robinete de scurgere a banilor publici catre gastile initatorilor ? ce vina are "statul" pentru ca o serie de indivizi face ca orice institutie sa functioneze pentru ea insasi si nicidecum pentru interesul general ? vina este numai si numai a indivizilor care traiesc intr-o perfecta simbioza acolo sus unde "elita politica" actioneaza exclusiv in folos propriu. nimic din ce misca in tara asta nu se va schimba in bine cu o astfel de clasa politica pe care o avem acum. ea este autorul efectiv sau autorul moral al tuturor relelor pe care noi le putem identifica, le traim, le vedem.
IulianH6 • 07.03.2023, 17:40
În ritmul acestor măriri anuale ale asigurărilor, în 15 ani îți iei mașină Nouă, din banii plătiti pe Asigurare ! Halal stat.