MENIU CAUTĂ
25 Sep. 2017 14:49 , de Daniel Ionașcu

Barack Obama a încercat să-l avertizeze pe Mark Zuckerberg cu privire la știrile false de pe Facebook, dar acesta l-a ignorat

Distribuie

Fostul președinte american Barack Obama a încercat să-l avertizeze, pe când încă era în funcție, pe Mark Zuckerberg – fondatorul și directorul general al Facebook – de pericolul știrilor false, însă acesta i-a ignorat sfaturile.

Potrivit Washington Post, Obama și consilierii săi 'agonizau în liniște' cu 4 luni înainte de alegeri încercând să găsească un răspuns în fața amestecului ostentativ al Rusiei în campania electorală din SUA. Dar nu a făcut asta de teama de a nu exacerba lucrurile, iar campania lui Donald Trump să primească astfel un sprijin indirect.

Ulterior, însă, chiar dacă Hillary Clinton a câștigat scrutinul cu 3 milioane de voturi în plus față de Trump, aceasta nu a câștigat destui electori cât să fie numită președinte.

De la 'nebunie' la recunoașterea problemei

În acel moment din luna noiembrie, Mark Zuckerberg spunea că este o 'nebunie' ideea ca știrile false de pe Facebook să fi influențat rezultatul alegerilor.

La nouă zile de la acel episod, președintele american Barack Obama, pe atunci încă în funcție, a încercat să îl avertizeze pe Zuckerberg. Cei doi s-au întâlnit la Lima, în Peru, în cadrul unui forum al liderilor din întreaga lume. Obama a făcut atuncu un apel personal al Zuckerberg să ia în serios amenințarea știrilor false și a dezinformărilor cu caracter politic. Acesta a avertizat că dacă Facebook și autoritățile nu fac mai multe pentru a lupta împotriva fenomenului, atunci acesta va ajunge și mai rău la următoarele alegeri.

Zuckerberg a recunoscut problema pusă de știrile false. Dar i-a spus lui Obama că acestea nu sunt foarte răspândite și că oricum nu există un remediu ușor.

Reclame cumpărate de ruși pentru a influența alegerile din SUA

Între timp, însă, Facebook a ajuns să recunoască importanța fenomenului fake news și să ia o serie de măsuri. De asemenea, a angajat personal destinat verificării acestora.

În fine, săptămâna trecută Facebook a recunoscut oficial că rușii au avut conturi false pe rețeaua sa cu care au cumpărat reclame politice destinate influențării alegerilor. Peste 3.000 de copii ale acestor reclame cumpărate de ruși au fost predate procurorilor care investighează amestecul Rusiei în alegerile americane.

Reamintim, Facebook are peste 2 miliarde de utilizatori la nivel mondial, aproape o treime din toată populația lumii.

'Viziune naivă' asupra modului în care funcționează lumea

'A fost în mod sistematic un eșec al responsabilității' din partea Facebook, spune Zeynep Tufekci, profesor asociat la Universitatea din Carolina de Nord de la Chapel Hill. Acesta studiază impactul rețelelor de socializare asupra societății și guvernelor. 'Acesta este bazat pe încrederea că ele (companiile) știu ce este mai bine, naivitate asupra modului în care lumea funcționează, efortul lor extins de a evita supraveherea autorităților și modelul lor de afaceri prin care au foarte puțini angajați, astfel încât nimeni să nu se ocupe de asta', mai spune profesorul.

Unitatea de elită a GRU

Facebook spune, însă, că a răspuns adecvat. Numai că un studiu recent arată că aceste măsuri sunt ineficiente.

Problema este că, deși Facebook a detectat încă din iunie 2016 operațiuni informatice provenind din Rusia, gigantul nu s-a pus de acord cu autoritățile americane până la alegeri pentru a putea diagnostica și repara problema. La acel moment, Facebook detectase activitatea unui grup de hackeri numit APT28 sau 'Fancy Bear', aceștia fiind asociați cu GRU, serviciul secret al armatei ruse.

De altfel, Rusia s-a amestecat inclusiv în campania pentru alegerile din Franța.

Facebook trebuie să rezolve atât fenomenul fake news și sinuciderile transmise în direct pe rețeaua sa de socializare, cât și acuzațiile că face cenzură. Numai că acum este cazul unor actori rău-intenționați care folosesc din plin libertatea de exprimare pentru a incita la violență, ură sau dezinformează.

'Vestul Sălbatic' al rețelelor de socializare

Congresul SUA vizeaz deja măsuri împotriva giganților de internet, a căror putere a crescut masiv în ultimul deceniu. Membrii Congresului vor să introducă o lege prin care companiile de tehnologie să fie obligate prin lege să arate cine a cumpărat reclame politice, la fel cum sunt obligate și presa scrisă, televiziunile sau operatorii telecom.

Întâlnirea de la Lima nu a fost prima în care administrația Obama a avertizat Facebook. După atentatul jihadist din San Bernardino, California, desfășurat în decembrie 2015, Obama a trimis mai mulți consilieri să discute cu o serie de directori din Silicon Vallei despre modalitățile necesare luptei împotriva Statului Islamic, mai ales în contextul în care acesta folosește platformele lor sociale pentru a recruta noi adepți și a inspira noi atacuri teroriste.

La acea întâlnirea a participat și Sheryl Sandberg, directorul operațional al Facebook. Dar în acel caz, Facebook a avut noroc cu faptul că Statul Islamic își împrăștie propaganda sub celebrul său steag negru. Numai că în cazul propagandei ruse, aceasta este mult mai greu de detectat și combătut.

Senatorul democrat de Virginia Mark Warner, vicepreședinte al comitetului care se ocupă de serviciile informații din Senat, a declarat că ce se întâmplă pe rețelele sociale este 'Vestul Sălbatic' și că lucrează la un proiect pentru a reglementa acest lucru.

Loading...
Comentarii