Adică acolo unde făcuseră vânzări de două miliarde de dolari în doar 5 zile din luna mai 2019. Acum, tranzacții pe web de 40 de milioane de dolari pe 21 de opere constituie deja un eveniment.
Sunt afectate însă și ele grav de pandemia de coronavirus care a blocat tradiționalele tranzacții live în sălile de licitații.
Adică acolo unde făcuseră vânzări de două miliarde de dolari în doar 5 zile din luna mai 2019. Acum, tranzacții pe web de 40 de milioane de dolari pe 21 de opere constituie deja un eveniment.
Criza globală declanșată de pandemia de COVID-19 pune la încercare și piața de artă. Marile companii de brokeraj în domeniu, Sothebys, Christies și Phillips, sunt nevoite să-și regândească strategiile de promovare și vânzare, să-și dezvolte și să-și diversifice ofertele online, dar, după cum notează un articol din New York Times, prețurile operelor propuse în spațiul virtual sunt departe de a se apropia de cele obținute în clasica sală de licitații.
Bunăoară, într-o sesiune de vânzări din luna mai 2019, cele trei companii au strâns circa două miliarde de dolari în numai 5 zile. Colecționarii și investitorii au cumpărat atunci în reuniunile live peste 80% dintre cele 2.000 de obiecte de artă scoase pe piață, între care lucrări de Claude Monet (pictură, 110,7 milioane dolari) și Jeff Koons (sculptură, 91,1 milioane dolari).
Marile licitații au fost anulate
Regulile jocului s-au schimbat însă peste noapte.
Deocamdată, posibilitatea de a obține sume generoase în online aduce semne destul de timide. În licitația din 4 martie, dedicată operelor de artă contemporană și de secol XX, Phillips a raportat participanți din 47 de țări, cu jumătate din lucrări ofertate în numai 24 de ore, dar cel mai scump produs, o piesă KAWS (numele profesional al lui Brian Donnelly, artist și designer american), a ajuns abia la 350.000 de dolari.
Iar pe 1 martie, Sothebys a reușit să strângă doar 40,1 milioane de dolari din 21 de opere, cu jumătate dintre ofertanți intrați în licitațiile virtuale de pe dispozitive mobile. “Este și reflectarea faptului că noul proprietar al casei e mogulul de telecomunicații Patrick Drahi”, observă NYT.
Compania a întâlnit însă și prime semne încurajatoare. La începutul lui aprilie, a obținut 524.000 de dolari pentru o fotogramă rară semnată de Laszlo Moholy – Nagy, folosită în 1922 pentru coperta Broom – Revista Internațională a Artelor. Și încă 531.000 de dolari pentru un tablou din 1959 semnat de pictorița sud-africană Irma Stern.
Pictura în ulei din trei părți a lui Francis Bacon din 1981, Tripticul inspirat de Oresteia din Aeschylus, trebuia să figureze pe 13 mai, la New York, în licitația de artă contemporană organizată de Sothebys, unde prețul de vânzare era estimat la cel puțin 60 de milioane de dolari. Dar evenimentul s-a anulat din cauza coronavirusului.
Pasaj din NYT:
Picasso și Warhol, amânați sine-die
Primăvara lui 2020 ar fi trebuit să le aducă pasionaților și șansa de a intra în cursa pentru cumpărarea unor lucrări din două colecții remarcabile din SUA. Era vorba despre piese din ”colecția Anderson”, cu 26 de tablouri de artă contemporană, evaluate la 55 de milioane de dolari, și, cu precădere, din ”colecția Macklowe”.
Aceasta conține 165 de lucrări estimate la peste 700 de milioane de dolari și urma să iasă pe piață în urma divorțului în care e implicat baronul imobiliar din New York, Harry Macklowe. Colecția cuprinde, printre altele, opere ale lui Pablo Picasso și Andy Warhol.
Ambele evenimentele s-au amânat însă sine-die. Marile companii de licitații și-au mutat în iunie și iulie alte acțiuni fixate inițial pentru luna mai, în speranța că valul COVID-19 se va domoli și va permite reluarea circuitelor obișnuite pe piața de artă.
Pare puțin probabilă ideea că, fără să vadă și să se apropie personal de lucrări, colecționarii care licitează zeci de milioane de dolari se vor simți confortabil în operațiunile online.
pasaj NYT:
Între adrenalina din săli și adaptarea la tehnologie
Christies testează însă cel mai curajos vânzările în regim virtual, crescând de la 9 la peste 20 numărul licitațiilor organizate pe internet. “E momentul adevărului pentru tranzacțiile online”, a punctat Guillaume Cerrutti, directorul executiv Christies, pentru NYT.
Iar șefa departamentului de Artă de la Sothebys, Amy Cappelazzo, a subliniat în aceeași publicație că “am remarcat în licitații prezența a o mulțime de clienți care nu m-aș fi așteptat să fie atât de interesați de tehnologie. E ca un joc video. Palmele îți transpiră, speri că oferta ta e cea câștigătoare”.
Alți specialiști susțin însă că nimic nu poate înlocui adrenalina obișnuită din sălile de licitații, unde tensiunea și jocurile psihologice cu sume uneori amețitoare creează emoții imposibil de trăit de la distanță. Asta cu toate că, inclusiv înaintea pandemiei, existau evenimente live la care jumătate dintre oferte veneau din mediul virtual.
Oamenii care se pot schimba, adapta și inova vor fi cei mai în măsură să avanseze. Segmentul online ar putea fi un mare câștigător după aceste luni de criză. Cumpărarea online nu va deveni opțiunea numărul unu a colecționarilor, dar vânzările la distanță vor slăbi din presiunea creată cu costurile pentru organizarea evenimentelor live
Clare McAndrew, analist și economist de artă, pentru NYT:
Potențial de creștere pentru afacerile pe internet
Citând un raport de specialitate, UBS Art Market 2020, New York Times remarcă faptul că perioada de criză constituie însă o bună oportunitate pentru marii dealeri de artă spre “a dezvolta o rețea cu clienți mai tineri, care nu sunt tradiționali. Tranziția la comerțul electronic este susținută de o clasă emergentă de milenariști înstăriți, care cheltuiesc de peste șase ori cantitatea generației părinților lor și au puține calificări pentru a cumpăra artă online. Circa 92 procente din această categorie demografică au cumpărat deja lucrări prin intermediul web-ului”.
Iar așteptările din industrie sunt înalte, dat fiind potențialul de creștere generos. Cifrele arată că, în 2019, doar 9% (5,9 miliarde dolari) din vânzările operate de marii jucători, cotate la 64 de miliarde de dolari, au venit din online. E punctul de pornire pentru o nouă eră în lumea business-ului de artă.
După ce vom ajunge într-un punct în care oamenii vor vedea creșterile prețurilor în tranzacțiile de artă online, afacerile în domeniu se vor muta pe scară largă în internet.
Edward Dolman, director executiv Phillips:
din personalul marilor case de licitații a rămas momentan fără job, iar o mare parte dintre angajați are salariile reduse cu 20%-30%