Mergi direct la conținut »
„Taxa Oxigen”, în dubiu. Amenzile trebuie să intre în vigoare de la 1 martie, dar Firea face referendum online
Știri România Libertatea > Ştiri > Știri România

„Taxa Oxigen”, în dubiu. Amenzile trebuie să intre în vigoare de la 1 martie, dar Firea face referendum online

Consiliul General al Municipiului București a aprobat în luna octombrie proiectul privind taxa de acces pe străzile Capitalei. Aceasta a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2020, dar amenzile vor începe să curgă doar de la 1 martie. Gabriela Firea, primarul Capitalei, face un sondaj pe Facebook pentru a vedea dacă populația este de acord cu taxa.

De Daniel Stanciu, Cristina Radu, Daniel Ionașcu,

Articol publicat inițial în data de 24 octombrie 2019 și actualizat în 21 februarie 2020.

Din 2022 ar trebui ca toate mașinile cu normă de poluare sub Euro 3 să fie interzise în Capitală.

Mașinile cu normă de poluare Euro 3 mai pot circula în București până la 1 ianuarie 2024. 

Perioada 2020-2021: Mașinile non-Euro, Euro 1 și Euro 2 au interzis în centru

Toate mașinile cu norme de poluare sub Euro 4 (non-Euro, Euro 1, Euro 2 și Euro 3) care vor circula în București vor trebui să plătească, după 1 ianuarie 2020, taxa Oxigen.

În același timp, mașinile cu norme de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2 nu vor avea acces în zona centrală a Capitalei de luni până vineri, în intervalul 7:00 – 22:00, cu excepția sărbătorilor legale. După cum reiese din proiect, șoferii care au astfel de mașini pot circula, totuși, prin centru noaptea și în weekenduri. 

Costurile vingetei de București sunt după cum urmează:

  • pentru o zi: 15 lei pentru non-Euro, Euro 1 și Euro 2 și 5 lei pentru Euro 3;
  • pentru o lună: 300 de lei pentru mașinile non-Euro, 250 de lei pentru Euro 1, 200 de lei pentru Euro 2 și 100 de lei pentru Euro 3;
  • pentru șase luni: 1.100 de lei pentru non-Euro, 1.000 de lei pentru Euro 1, 900 de lei pentru Euro 2 și 450 de lei pentru Euro 3;
  • pe un an: 1.900 de lei pentru non-Euro, 1.700 de lei pentru Euro 1, 1.500 de lei pentru Euro 2 și 700 de lei pentru Euro 3;
  • 100 de lei pe lună pentru mașinile Euro 3.
Putem merge la mare? Avem voie să părăsim localitatea pentru o săptămână sau mai mult? Poliția răspunde la alte 5 întrebări importante legate de starea de alertă
Recomandări

Putem merge la mare? Avem voie să părăsim localitatea pentru o săptămână sau mai mult? Poliția răspunde la alte 5 întrebări importante legate de starea de alertă

 
Extras cu tarifele vinietei de București. Din
 proiectul privind măsuri concrete de îmbunătățire a calității aerului în Municipiul București


Perioada 2021-2022. Intră în vigoare taxa Oxigen și pentru mașinile Euro 4

Se mențin costurile vinietei Oxigen pentru mașinile cu norme de poluare non-Euro, Euro 1, Euro 2 și Euro 3 și intră în vigoare taxa Oxigen și pentru mașinile Euro 4. 

Costurile sunt 5 lei pe zi, 80 de lei pe lună, 350 de lei pe șase luni sau 500 de lei pe un an.

Perioada 2022-2023. Mașinile sub Euro 3 sunt interzise în capitală

De la 1 ianuarie 2022, toate mașinile cu norme de poluare sub Euro 3 (non-Euro, Euro 1, Euro 2) sunt interzise complet în Capitală

Afacerile COVID. Dan Tudorache cumpără 2.700 de holtere în numele consilierilor locali Sector 1, dar aceștia au aflat din presă. “Ministerul Sănătății a solicitat. În pandemie ești în război”
Recomandări

Afacerile COVID. Dan Tudorache cumpără 2.700 de holtere în numele consilierilor locali Sector 1, dar aceștia au aflat din presă. “Ministerul Sănătății a solicitat. În pandemie ești în război”

 

Se menține taxa Oxigen pentru mașinile Euro 3 și Euro 4.

Interzis Euro 3 din 2024

1 ianuarie 2024 marchează data de la care și mașinile cu norme de poluare Euro 3 au interzis pe străzile Bucureștiului. 

Șoferii prinși fără vinieta corespunzătoare vor fi sancționați cu amendă de la 1.500 la 2.000 de lei. 

Cine nu plătește taxa Oxigen

Conform proiectului PMB, carele televiziunilor, autobuzele, ambulanțele, mașinile SRI au acces liber pe toate arterele Capitalei. 

În afară de acestea, mașinile electrice și hibride, mașinile cu norme de poluare Euro 5 și Euro 6 precum și vehiculele pe două roți precum bicicletele, motocicletele și scuterele (dar și scuterele pe trei roți); și vehiculele special adaptate persoanelor cu dizabilități sunt scutite de vinieta Oxigen. 

Tot la excepții intră și autobuzele și troleibuzele STB, autospecialele pompierilor și alte vehicule ale Ministerului de Interne; mașinile SRI, SPP, SIE și STS; vehiculele deținute de Administrația Națională a Penitenciarelor, Agenția Națională de Administrare Fiscală; mașinile de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public.

Motivele puerile pentru care autoritățile din Botoșani desconsiderau muncitorii srilankezi: “Știți ce au adus în termosul de ceai?!”
Recomandări

Motivele puerile pentru care autoritățile din Botoșani desconsiderau muncitorii srilankezi: “Știți ce au adus în termosul de ceai?!”

 

Deloitte: Avem 2 milioane de mașini în București, dintre care 600.000 sunt sub Euro 4

Potrivit companiei de consultanță Deloitte, traficul rutier este vinovat de mare parte din poluarea înregistrată.

În București circulă 2 milioane de mașini, multe foarte poluante. În fapt, 600.000 de autoturisme cu norme de poluare sub Euro 4 sunt înregistrate în București și Ilfov.

Ciprian Gavriliu – partener Servicii Fiscale, și Elena Geageac – senior manager Taxe Directe la Deloitte România susțin într-o opinie că multe capitale europene au taxe similare, însă de regulă mașinile poluante nu plătesc o taxă pentru a intra în centrul orașului, ci pur și simplu nu au voie acolo.

Acest gen de restricții există în capitale europene precum Berlin, Viena, Copenhaga, Stockholm etc. În Paris sunt numeroase limitări, care se pot înmulți atunci când normele de poluare sunt depășite. Printre acestea este și una de care mulți români își amintesc, și anume circulația alternativă în weekend – o săptămână, mașinile cu număr „cu soț”, următoarea, cele cu număr „fără soț”. Londra, în schimb, percepe taxe foarte mari pentru accesul autovehiculelor în oraș, respectiv 12,5 lire sterline pe zi pentru autoturisme. Sunt scutite de taxă mașinile care îndeplinesc standarde de poluare foarte dure, respectiv Euro 4, în cazul motoarelor pe benzină, și Euro 6, în cazul motoarelor diesel.

Ciprian Gavriliu și Elena Geageac:

Condiția necesară pentru reducerea poluării

Cei doi specialiști susțin că nu se poate calcula exact în ce măsură noua taxă va rezolva traficul în București. Aceștia mai spun că apare și o întrebare suplimentară: este corectă taxarea în funcție de norma de poluare sau ar trebui taxat consumul de carburant?

Aceștia dau ca exemplu un autoturism vechi, cu care se circulă puțin și care, astfel, poluează mai puțin decât unul nou, dar cu care se circulă zilnic.

Condiția esențială este ca banii colectați din Taxa Oxigen să fie alocați tot către proiecte de mediu.

”Construcția de piste pentru biciclete, amenajarea de parcuri și zone verzi, amenajarea de locuri de parcare pot fi astfel de opțiuni ce ar conduce la îmbunătățirea calității vieții și a aerului. Și, mai ales, să nu uităm că soluția găsită de natură pentru transferarea carbonului din atmosferă în sol este procesul de fotosinteză”, arată cei doi experți.

Astfel, pe lângă taxa în sine, trebuie să existe măsuri complementare. De asemenea, cei doi spun că este nevoie și de un program național, nu doar local.

Close
Închide
  Close