Raportul Corpului de Control al premierului arată cum o serie de lucrări de retehnologizare de la Transelectrica nu s-au realizat nici măcar la 5 ani de la semnarea contractului, iar costul acestora a crescut considerabil.
Documentul arată că începând cu anul 2017, membrii Consiliului de Supraveghere al companiei au fost numiți temporar, cu mandate de câte două sau patru luni.
Aceste numiri temporare s-au reflectat și asupra directoratului Transelectrica, “având ca efect conducerea companiei fără existența unui plan de management asumat drept componentă a planului de administrare”.
Un contract prelungit prin 12 acte adiționale
Problemele au început încă din anul 2012, când Transelectrica a semnat cu Smart SA – o subsidiară a sa – un contract de mentenanță și lucrări în valoare de 361,3 milioane de lei fără TVA, pe 3 ani.
Contractul a fost ulterior modificat prin 12 acte adiționale.
Durata a fost prelungită cu 27 de luni, de la 30 ianuarie 2015 la 30 aprilie 2017. De asemenea, valoarea contractului a crescut cu 31,6%, până la 475,7 milioane de lei.
Raportul arată că mai multe acte adiționale au fost semnate fără știrea Consiliului de Supraveghere, fiind încălcat actul constitutiv al Transelectrica.
Mai mult, Consiliul de Supraveghere a respins prelungirea contractului și a cerut directoratului un control intern și pedepsirea celor care se fac vinovați de lipsa unui contract valabil de mentenanță.
Ulterior, în 2017, Transelectrica a semnat un alt contract, de 45,9 milioane de lei, cu Smart pentru asigurarea mentenanței corective a sistemului energetic național.
Costuri mărite cu 20% la Dumbrava, nod vital între Moldova și Transilvania
Mai departe, documentul analizează trei acorduri semnate de Transelectrica cu Smart pentru modernizarea stațiilor de transformare Dumbrava, Arefu și Râureni.
Stația Dumbrava, din județul Neamț, este nod de importanță majoră în legarea energetică a Moldovei de nordul Transilvaniei.
Contractul pentru modernizarea sa a fost semnat în 2016, lucrările costau 20,5 milioane de lei și ar fi trebuit să fie gata în trei ani.
Dar raportul arată că au fost modificați termenii prin “clarificări” ale ofertantului, adică ale Smart.
Suma a fost suplimentată cu 4,2 milioane de lei, iar lucrările au fost prelungite cu cel puțin un an.
Corpul de control a mai constatat că lucrurile au fost astfel aranjate încât Transelectrica să nu poată cere penalități de la Smart.
La Râureni, în Oltenia, aceeași poveste
În cazul contractului pentru stația de la Râureni valoarea era de 16,8 milioane de lei plus TVA, iar graficul de lucrări era pe 2 ani. Din luna decembrie 2018, Transelectrica ar fi avut dreptul să încaseze penalități.
La 6 luni de la acest termen, Transelectrica a semnat un acord de încetare a contractului. Decizia a avut ca efect și creșterea sumelor acordate cu 7 milioane de lei.
Stația Râureni se află în apropiere de Râmnicu Vâlcea și de salba de hidrocentrale de pe râul Olt.
La Arefu, lângă Vidraru, costurile aproape că s-au dublat!
În cazul stației de transformare de la Arefu, contractul a fost semnat în 2016, tot cu Smart. Lucrările trebuiau să fie gata în 2019, iar contravaloarea era de 24,1 milioane de lei.
Numai că în luna noiembrie 2019 s-a semnat și în acest caz încetarea contractului.
Și aici valoarea lucrărilor a crescut, de data aceasta cu 23,3 milioane de lei, adică 96% din valoarea inițială.
Stația Arefu se află în vecinătatea hidrocentralei de la Vidraru, una dintre cele mai mari din România.
Corpul de Control: deciziile șefilor Transelectrica au dus aici
Din analiza celor trei contracte “s-a constatat faptul că deciziile membrilor Directoratului CNTEE Transelectrica SA privind derularea și încetarea contractelor de modernizare a celor 3 stații, precum și incapacitatea operatorului SMART SA de a finaliza contractele asumate în urma procedurilor de achiziție la care a participat, au condus la situația ca, după 5 ani, procesul de modernizare a stațiilor Dumbrava, Râureni și Arefu să nu fie finalizat, în contextul importanței celor 3 stații în cadrul Sistemului Energetic Național”, arată sinteza raportului Corpului de control al premierului.
Raportul a fost finalizat în data de 4 august 2020 și trimis atât premierului, cât și Ministerului Finanțelor, Secretariatului General al Guvernului (SGG), celor două companii și Curții de Conturi.
Pana care a paralizat bucăți din București
La câteva zile distanță, în data de 7 august, o avarie survenită la stația Domnești, de lângă București, a afectat mai multe sectoare din Capitală, inclusiv sediul Guvernului rămânând în beznă.
Din cauza penei nu au putut funcționa pompele de apă din sectorul 6, iar o serie de tramvaie și troleibuze nu au mai circulat.
Pana a apărut fix în cadrul unor lucrări de retehnologizare. Termenul de finalizare a lucrărilor este octombrie 2020, potrivit unui comunicat al Guvernului. Investiția este de 144 de milioane de lei, însă aici lucrările nu sunt realizate de Smart, ci de firma clujeană Energobit.
Aceasta este deținută de oamenii de afaceri Ștefan Gadola, Ioan Socea și Peter Pal.
În urma incidentului, Transelectrica a desemnat o anchetă pentru a stabili exact ce s-a întâmplat.
Atât Energobit, cât și Smart sunt investigate din 2018 de Consiliul Concurenței în privința unor licitații trucate.
La nivelul Capitalei există trei stații de transformare pentru alimentarea cu energie: Domnești, București Sud și Fundeni.
Raportul Corpului de Control al premierului nu precizează nimic despre lucrările de la stația Domnești.
Aplicația IT de peste un milion de euro care n-a fost folosită niciodată
Documentul mai arată că în anul 2010 Transelectrica a mai semnat un contract, cu Teletrans – filiala sa de comunicații – pentru asigurarea serviciilor de informatică.
În cadrul său a fost dezvoltată o aplicație IT de arhivare și gestiune a documentelor.
Conform documentului, Transelectrica a cheltuit 5,2 milioane de lei plus TVA pentru o aplicație IT care nu a fost folosită nici la 7 ani după recepția primelor etape, din cauză că nu a mai fost cumpărat hardware-ul respectiv.
Libertatea a solicitat poziția Transelectrica în privința raportului. Până în acest moment, compania nu a prezentat punctul său de vedere.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro