Criză majoră de camionagii în Spania

Românul Mario Cozma, antreprenor și expert în domeniul transporturilor, a explicat care sunt salariile actuale ale șoferilor de TIR din Spania, într-un sector afectat de un deficit major de camionagii. Cererea de transport de mărfuri continuă să crească, atât la nivel național, cât și internațional, iar numărul șoferilor profesioniști disponibili nu reușește să acopere nevoile pieței.

Potrivit publicației El Espaniol, lipsa schimbului generațional și programul de muncă solicitant explică, în mare parte, această criză, care a devenit una structurală pentru sector. În acest context, meseria de camionagiu a început să fie tot mai bine cotată, iar salariile au crescut considerabil.

Mario Cozma are o experiență vastă în transporturi, conduce propria companie și este foarte activ în mediul online, inclusiv prin podcastul „Rutas de éxito”. Românul a explicat care sunt salariile șoferilor de camion din Spania practicate în prezent, în funcție de tipul de rută și de camionul utilizat.

Cât câștigă un șofer de TIR în Spania

„Cât câștigă, în medie, un camionagiu în Spania?”, a întrebat retoric Cozma. „Salariile depind de doi factori principali: ruta pe care o parcurge și tipul de transport sau camion pe care îl conduce”.

În transporturi există trei tipuri de rute: regională, națională și internațională.

„Ruta regională este cea în care pleci de acasă și te întorci în aceeași zi”, a explicat omul de afaceri. „De obicei, se desfășoară în interiorul unei comunități autonome sau pe o rază de aproximativ 200-300 de kilometri”. Ruta națională presupune curse exclusiv pe teritoriul Spaniei, fără ieșiri din țară, în timp ce ruta internațională implică deplasări în afara granițelor, către state precum Franța, Italia, Belgia sau Olanda.

Salarii nete, în funcție de rută

Potrivit lui Mario Cozma, veniturile diferă semnificativ în funcție de ruta parcursă:

  • Ruta regională: între 1.800 și 2.200-2.300 de euro net
  • Ruta națională: între 2.200 și 2.600-2.700 de euro net
  • Ruta internațională: între 2.600 și 2.700 și până la 3.500 de euro net

„Ruta internațională este mult mai bine plătită, deoarece presupune mai mult timp petrecut pe drum și departe de familie”, afirmă Cozma. Românul a explicat că sumele menționate sunt salarii nete, adică după ce angajatorul achită impozitul pe venit, contribuțiile la asigurările sociale și celelalte taxe obligatorii.

„Aceste contribuții ajung, de regulă, între 10.000 și 15.000 de euro pe an, în funcție de comunitatea autonomă, pentru că unele regiuni aplică taxe mai mari decât altele”, a mai spus românul.

3.000 de euro pentru cei care vor să devină șoferi de camion, inclusiv români

Ca răspuns la deficitul tot mai mare de camionagii profesioniști, guvernul spaniol a anunțat oficial sprijin financiar de până la 3.000 de euro pentru cei care doresc să se formeze ca șoferi de TIR. Măsura face parte din „Planul Reconduce”, cu un buget total de 500.000 de euro și pot aplica inclusiv români, iar termenul-limită pentru depunerea cererilor este 12 ianuarie 2026.

Persoanele care se înscriu în program pot primi până la 3.000 de euro, bani ce pot acoperi costurile cursurilor de pregătire, taxele de examen și cheltuielile pentru evaluarea psihotehnică necesară obținerii permisului. Ajutorul vizează în principal obținerea permiselor C și D, necesare pentru a conduce legal camioane și autobuze. Conform unui comunicat postat pe site-ul Ministerului Transporturilor, cererile vor fi procesate „în ordinea depunerii”, însă se va acorda prioritate anumitor categorii:

  • Cei care dețin titlul de Tehnician în Conducerea Vehiculelor de Transport pe Drumuri;
  • Cei care au urmat primul curs al acestui titlu;
  • Cei care au Certificatul de Aptitudini Profesionale (CAP).

Pașii pentru obținerea permisului de camion

Procesul pentru obținerea permisului C include mai multe etape:

  • Teste psihotehnice: pentru evaluarea capacității fizice și psihice de a conduce vehicule de mare tonaj;
  • Examen teoretic: un test tip grilă de 20 de întrebări, cu posibilitatea de a greși maximum 10%;
  • Examen practic: constă din două părți – probă pe circuit închis, pentru evaluarea abilităților la volan, și probă în trafic real.

Pentru a putea lucra profesional în transportul de mărfuri sau persoane, pe lângă permisul C, este necesar și Certificatul de Aptitudini Profesionale (CAP). Acesta se obține printr-un curs de 140 de ore – 130 teoretice și 10 practice – și este obligatoriu pentru a exercita meseria în întreaga Europă. CAP are o valabilitate de 5 ani, după care trebuie reînnoit.

Prețul total pentru obținerea permisului de camion depinde de școala aleasă și de numărul de încercări necesare pentru trecerea examenelor. În general, costul variază între 800 și 1.000 de euro, incluzând: cursurile de la autoșcoală, taxele pentru examenul teoretic la DGT și taxele pentru examenele practice (aproximativ 90 de euro fiecare).

Mai multe informații despre „Planul Reconduce” găsiți AICI.

Recent, o măsură similară a fost luată și în Italia, care a decis să le ofere tinerilor bani ca să obțină permisul de conducere. Printr-un program dedicat, finanțat anul acesta cu 4,7 milioane de euro, guvernul italian oferă până la 2.500 de euro pentru obținerea permisului de șofer profesionist.

Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI
Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.