MENIU CAUTĂ
, de Octavian Cojocaru

Câți bani au cheltuit USR, PSD și PNL pentru publicitate online, în campania electorală. USR a investit cel mai mult pe Facebook, PNL – pe Google

Distribuie

Partidele au investit masiv în publicitatea pe rețelele sociale. Bătălia pentru alegerile europarlamentare a dublat prețul materialelor publicitare de pe Facebook, potrivit Adplayers (cotidian de advertising, marketing și media), care a explicat cum a explodat prețul publicității în mediul online pe timpul campaniei electorale. 

Prețul publicității pe aceste platforme este unul dinamic, fiind stabilit prin licitație de către advertiseri. Fiecare client spune sistemului câți bani este dispus să plătească pentru ca postarea, video-ul, mesajul său să îi fie promovat, în speranța că îi va interesa pe cât mai mulți potențiali cumpărători. Și aceștia vor cumpăra acel produs/serviciu.

„Tradus”, asta înseamnă că vânzătorul își definește un public țintă în funcție de sute de parametri, de la sex, vârstă, până la țările pe care le-a vizitat de curând. Iar apoi Facebook îi „picură” omului mesajul pe unde-l prinde pe platformă: între video-uri, printre poze, în messenger, pe Instagram, pe Tinder.

Fiecare advertiser caută să scoată costul cât mai mic pe care poate să-l obțină pentru a ajunge la un grup țintă căruia să-i arate ce are de vândut.

De ceva timp, în ultimele zile de campanie, pe advertiseri îi costă dublu ca să arate oamenilor o reclamă a unui client.

USR a pompat cei mai mulți bani pe Facebook. PNL a investit cel mai mult pe Google

Facebook a fost forțat, în urma unor scandaluri recente, să facă publice sumele cheltuite în campanii electorale, ele fiind disponibile spre analiza publicului larg.

În perioada martie – 21 mai 2019, organizațiile centrale de partid au cheltuit sume bunicele pentru publicitate online. Alianța 2020 USR PLUS a investit 63.000 de euro în 310 reclame. Partidul Național Liberal a avut 180 de reclame, pentru care a plătit 36.500 de euro. Partidul Social Democrat a investit 89.000 de euro în 140 de anunțuri, potrivit datelor prezentate de Adplayers. 

USR are mai multe pagini prin care pompează bani în astfel de materiale de campanie. Astfel, USR, Uniunea Salvați România, PLUS au investit pe pagini centrale și locale și prin vectori de imagine individuali (71 de pagini) aproape 147.000 euro (702.000 de lei).

Sursa: Adplayers

PSD nu a dat prea mare importanță sau libertate organizațiilor locale, preferând să-și concentreze atenția și investițiile pentru paginile centrale. Astfel, partidul a cheltuit 100.000 de euro (476.000 de lei).

Sursa: Adplayers

PNL și-a dublat bugetul alocat paginii „oficiale” și a cheltuit, în total, 67.000 de euro, cu tot cu „sateliți”.

Sursa: Adplayers

Lupta între partide s-a dus și prin intermediul motorului de căutare Google. Până acum au fost rulate de toate formațiunile politice 1200 de reclame cu un buget de aproape 300.000 de euro.

În acest caz, PNL a fost partidul care a investit cel mai mult: 97.050 euro. Urmează PSD, cu 80.950 euro și USR, cu 57.500 euro. 

Sursa: Adplayers


Citește și:

Corespondențe pentru Libertatea din mai multe țări unde votează români: Spania, Franța, Estonia, Finlanda și Suedia! Cum explică românii de afară dorința lor de a vota

Cum explică un român ajuns politician în Spania alegerea sa: se săturase de corupție! „Am vrut mai mult pentru viața mea”

Citește mai multe despre Alegeri europarlamentare, Facebook, partide politice și Reclame pe Libertatea.

Comentarii