De Cristina Radu,

Propunerea a fost făcută în cadrul dezbaterii organizate la Primăria Capitalei, pe tema proiectului privind taxa de acces pe străzile Bucureștiului.

„Propunerea este una utilă, dar sunt necesare câteva corecții. Taxarea ar trebui să se facă treptat, până la Euro 6 exclusiv, norma la care motoarele diesel și cele pe benzină au un nivel de emisii poluante relativ similar”, a spus Marius Tudor, secretar general al APIA.

El a spus că taxarea etapizată ar trebui să includă și o extindere progresivă a zonei centrale, unde să aibă restricții toate mașinile cu norme de poluare sub Euro 6.

„La fel ar trebui să se aplice și pentru taxiuri. Programul de eco-vouchere pentru taxi să aibă în vedere această cerință. Acestea să aibă acces în zona delimitată doar dacă mașinile sunt Euro 5 sau Euro 6”, a adăugat Marius Tudor.

O altă propunere a APIA se referă la înființarea unui „fond pentru aer curat”, în care să fie colectate taxele de acces pe străzile Capitalei și care să fie apoi folosite pentru implementarea altor măsuri de mediu.

„Până să se vorbească despre o taxă, ar fi trebuit luate alte măsuri”

Președintele OPTAR, Marian Ivan, consideră că, deși taxarea mașinilor cu norme de poluare ridicate este o idee bună, aceasta ar fi trebuit să fie ultima dintr-un set de măsuri pentru mediu. El s-a referit la lipsa parcărilor și la faptul că „se parchează gratuit peste tot”.

CASMB recunoaște că nu sunt bani pentru tinerele mame! Cel puțin 100 de mame din București cu profesii liberale așteaptă de două săptămâni banii pentru concediul postnatal!
Recomandări

CASMB recunoaște că nu sunt bani pentru tinerele mame! Cel puțin 100 de mame din București cu profesii liberale așteaptă de două săptămâni banii pentru concediul postnatal!

Punctul de vedere este împărtășit și de reprezentantul Greenpeace la dezbatere, Alin Tănase. El spune că, deși municipalitatea a promis achiziționarea de autobuze electrice sau hibride și piste noi de biciclete, nici una dintre aceste măsuri nu a fost încă implementată.

„Piste de biciclete noi nu am văzut, există una singură și este uneori blocată de mașini. Nu sunt autobuze electrice, dar avem autobuze Euro 3 diesel. (…) Cel mai important cred că ar fi să măsurăm calitatea aerului. Sunt șase stații în București, însă doar două funcționează și măsoară poluarea venită de la mașini. Ca să ne dăm seama unde suntem, ar trebui să monitorizăm calitatea aerului. Comisia Europeană chiar ne-a avertizat că situația poate sta altfel decât ultima dată, tocmai din cauza măsurătorii defectuoase”, a spus reprezentantul Greenpeace.

Dan Barna cere să fie reconfirmat la şefia partidului prin votul tuturor membrilor
Recomandări

Dan Barna cere să fie reconfirmat la şefia partidului prin votul tuturor membrilor

De asemenea, spune Alin Tănase, ar trebui diferențiate mașinile pe diesel și benzină, pentru că nu au același grad de poluare.

Scuterele și motocicletele, excluse de la plata vinietei

De la plata taxei de acces pe străzile Capitalei ar trebui excluse vehiculele pe două roți, adică scuterele și motocicletele, pentru că gradul de poluare al acestora este considerabil mai mic, spune Răzvan Pavel, președintele Asociației pentru Dezvoltarea Motociclismului.

„Un autoturism, de exemplu, lasă în aer undeva la patru kilograme de pulbere de cauciuc”, argumentează Pavel.

Propunerea este susținută de consilierul general Tudor Ionescu, care a spus că va introduce un articol în proiectul de hotărâre care să prevadă explicit excluderea motocicletelor și scuterelor de la plata vinietei.

Petrică Ciucă, un criminal în serie, a fost eliberat prin recursul compensatoriu. A omorât mai mulți copii, dar a executat doar 16 ani de închisoare!
Recomandări

Petrică Ciucă, un criminal în serie, a fost eliberat prin recursul compensatoriu. A omorât mai mulți copii, dar a executat doar 16 ani de închisoare!

„Nu au același grad de poluare, este de trei ori mai mic decât al mașinilor. Țări precum Franța spun că, pentru îmbunătățirea calității aerului, ar trebui să ne orientăm către mersul pe două roți. Această taxă face parte dintr-un plan pe care CGMB l-a votat deja, sunt măsuri care vor îmbunăți calitatea aerului. Nu vom putea revoluționa calitatea aerului doar prin acestă măsură, dar treptat, mergem în direcția cea bună. Avem benzi pentru tramvaie, benzi unice, autobuze electrice”, a spus Tudor Ionescu în cadrul dezbaterii.

Proiectul de hotărâre ar putea intra în următoarea ședință CGMB, pentru dezbatere și vot, pe 24 octombrie.

Mașinile înmatriculate în București și Ilfov, taxate

Proiectul vinietei de București prevede că taxa de acces pe străzile Capitalei va fi plătită doar de șoferii ale căror mașini cu normă de poluare sub Euro 3 sunt înmatriculate în alte județe decât Ilfov, cei din București și Ilfov fiind scutiți.

Primarul Gabriela Firea a anunțat, însă, că intenționează să modifice proiectul, astfel încât să nu fie discriminatoriu. Practic, va fi schimbat articolul care prevede că sunt scutiți de la plata taxei șoferii cu mașini înmatriculate în București și în județul Ilfov, cu norme de poluare sub Euro 3, și vor plăti și aceștia vinieta pentru a putea circula pe străzile orașului.

„Trebuie să ne referim la norma de poluare a unui autoturism și nu la județul în care este înmatriculat”, a explicat Firea într-o intervenție pe pagina personală de Facebook.

Astfel, începând cu ianuarie 2020, accesul va fi interzis în centrul orașului pentru toate mașinile cu grad de poluare non euro, euro 1 și euro 2, indiferent de județul în care sunt înmatriculate.

De asemenea, toți șoferii care dețin autoturisme non euro, euro 1 și euro 2, inclusiv cele înmatriculate în București și Ilfov, vor plăti taxa anuală de 1.900 de lei pentru a circula pe străzile Bucureștiului.

Măsura este gândită astfel încât să nu poată fi atacată la Curtea Constituțională.

Autoturismele euro 3 ar putea fi interzise în centru

În ceea ce privește mașinile euro 3, PMB propune ca accesul acestora în centrul Capitalei să fie condiționat de plata unei taxe. Municipalitatea ia, însă, în calcul ca și acestea să fie interzise în centru.

„Nu pot să vă spun cum va arăta modificarea, dar menționez că țin cont de mesajele dumneavoastră și vom analiza dacă vor fi și ele interzise în zona centrală sau rămâne cum am propus inițial, o taxă pentru norma de poluare”, a spus Firea, în aceeași intervenție.

Proiectul vinietei „Oxigen” se află în dezbatere publică pe site-ul primăriei. El propune două tipuri de vinietă: vinieta C va fi plătită pentru accesul în centrul orașului, iar vinieta B pentru accesul în restul Capitalei.

Vinieta „Oxigen – B” pe zi în Capitală va costa 10 lei, pentru o lună 75 de lei, iar pentru un an 1.900. Dacă proiectul va trece în forma actuală, fără introducerea propunerilor cetățenilor și societății civile, de această taxă vor fi scutiți cei care locuiesc în București și în județul Ilfov. Pentru accesul în centrul oraşului a maşinilor Euro 3 va trebui achitată o vinietă electronică „Oxigen-C” de 75 de lei pe lună sau 900 lei pe an.

Citeşte şi:

City managerul Capitalei, despre vinieta împotriva poluării: „Nu este vorba despre sete de bani, e o măsură cuprinsă în planul integrat de calitate a aerului”

Cum luptă cu poluarea 10 capitale europene. Sorin Chiriță, city manager al Bucureștiului, vorbește despre vinieta lui Firea, la Adriana Nedelea LA FIX

Nadal, iritat de o întrebare despre căsătorie: „O întrebare de rahat!” Cum a continuat dialogul, jurnalistul așteaptă scuze
GSP.RO

Nadal, iritat de o întrebare despre căsătorie: „O întrebare de rahat!” Cum a continuat dialogul, jurnalistul așteaptă scuze

Horoscop 12 noiembrie 2019. Balanțele au tendința să exagereze
HOROSCOP

Horoscop 12 noiembrie 2019. Balanțele au tendința să exagereze