De Cătălin Doscaș,

  • Cea mai mare poartă de intrare în ţară se confruntă cu o criză jenantă în spaţiul european – numărul insuficient al cărucioarelor pentru bagaje.
  • Libertatea a prezentat situaţia pe larg acum trei săptămâni când, la faţa locului, reporterii nu au găsit mai mult de 10 cărucioare.
  • Între timp ziarul a aflat statistica la zi. Sunt doar 70 de cărucioare rătăcite prin tot aeroportul pe care se bat zilnic aproape 40 de mii de pasageri.

de Cătălin Doscaș
Experimentul Libertatea de acum două săptămâni a arătat că, dacă ai noroc, poţi să găseşti un cărucior cam în jumătate de oră.

Asta după un drum sinuos de la un agent de pază la altul şi multe întrebari adresate în limba română.

Pentru un pasager străin e lesne de înţeles că norocul se reduce la jumătate.

Ziarul a întrebat Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti cum explică această situaţie fără precedent pentru un aeroport din Uniunea Europeană.

Răspunsurile transmise redacţiei conturează o cale fără ieşire în acest moment.

Pe lângă faptul că sunt şi puţine dar şi lăsate de izbelişte, numărul cărucioarelor se reduce de la un an la altul.

„Jaful” cărucioarelor

În ianuarie 2018, după un monopol de 17 ani, fostul operator de salubritare ROMPREST, care gestiona inclusiv acest serviciu, a lăsat în urmă 240 de cărucioare dintr-un total de 300.

Un an mai târziu, în ianuarie 2019, pe aeroport mai găsim doar 70 de cărucioare, potrivit informaţiilor transmise de companie.

C.N.A.B. nu a explicat însă ce s-a întâmplat cu restul de 170.

Potrivit surselor consultate de ziar o parte s-au stricat dar “multe au fost încărcate, prin parcare, în dube”.

Mai mult, singura soluţie de avarie la problema cărucioarelor a rămas în aer.

Contractele celor angajaţi pe perioadă determinată de C.N.A.B. să adune cărucioarele abandonate prin aeroport în puncte fixe au expirat acum două luni.

Caruselul licitaţiilor

Aşadar, după mai bine de un an, problema nu numai că nu a fost rezolvată de administraţia C.N.A.B. ci nici măcar nu are un orizont de timp clar de soluţionare.

Procedura de achiziţie pentru serviciile de închiriere ale cărucioarelor de bagaje şi serviciile de manipulare aferente a fost relansată pentru a treia oară.

La prima licitaţie singurul ofertant a fost descalificat pentru “neconformităţi” iar la cea de-a doua nu s-a mai prezentat nimeni.

În prezent, pe sistemul electronic de achiziţii publice, nu există nicio procedură de achiziţie în acest sens.

Tradus, asta înseamnă că administaţia C.N.A.B. încă pregăteşte documenţia necesară lansării pentru a treia oară a licitaţiei.  

Când va fi finalizată, nimeni nu poate spune cu exactitate.

O astfel de procedură poate să implice contestaţii ca în cazul celebrelor proiecte de infrastructură blocate în instanţă chiar de participanţii la licitaţie.

Până când problema cărucioarelor de pe Aeroportul Otopeni va fi rezolvată, un lucru este cert: recordul de 14 milioane de pasageri care au tranzitat aerogara în 2018 este doborât de capacitatea birocraţiei româneşti de a bloca roţile unor cărucioare inexistente.  


Citește și:  

CAMERA ASCUNSĂ | Otopeni, 14 milioane de călători și 10 cărucioare! De luni bune, în cel mai mare aeroport al României oamenii își târăsc bagajele ca Fred și Barney în epoca de piatră