Consumul de alcool este, în general, asociat cu socializarea în cluburi, baruri și restaurante, segmente care au fost în mare parte închise în acest an.

Totodată, au dispărut ocaziile de consum generate de evenimente precum aniversări, nunți, botezuri sau festivaluri.

  • Românii au cumpărat din magazine cu 10% mai multe băuturi spirtoase față de anul trecut, dar per total consumul în această categorie a scăzut cu 10-15% în 2020, din cauza restricțiilor care au afectat domeniul HoReCa.
  • Un fenomen aproape similar a fost detectat și în domeniul vinului, însă aici scăderea este mult mai mare: 25% în privința volumului și 30% din punct de vedere financiar.
  • Vânzările de bere au fost, la rândul lor, afectate atât de închiderea restaurantelor și teraselor, cât și din cauza amânării campionatului european de fotbal care trebuia să se desfășoare în 2020.
  • Ultimele date, prezentate în luna octombrie, arătau o scădere de 7% pentru perioada martie-august. Însă restaurantele de interior au fost închise din nou din toamnă în București și mare parte din țară, astfel că scăderea ar urma să fie mai mare la final de an.

Scădere estimată de 10% pe piața băuturilor spirtoase în 2020

Românii au consumat mai puțin alcool în pandemie. Producător de vin: „A rămas frica de a te întâlni cu prietenii ca să desfaci o sticlă”
Vânzările de băuturi spirtoase s-au realizat în proporție de 75% în magazine

Piața fiscalizată a băuturilor spirtoase în România se ridică la aproximativ 50 milioane de litri, luând în calcul scăderea estimată de 10% în 2020, iar valoarea totală este de circa 450 de milioane euro, inclusiv TVA și accize, a declarat pentru Libertatea, Tudor Furir, președintele Asociației Spirits România, care grupează producătorii și importatorii din domeniu.

Până anul acesta, această piață era caracterizată de un consum relativ constant, înregistrând o creștere de 1-2%, de la an la an. 

Consumatorul român este „brand oriented‟, adică aspiră la produse superioare calitativ și este atent la tendințele globale, mai spune Furir.

Din cauza pandemiei s-a observat o schimbare: românii consumă mai mult acasă. Astfel, doar 25% din volumul vânzărilor de spirtoase s-a realizat în sectorul HoReCa și 75% prin magazine.

Aceasta reprezintă o schimbare majoră, raportul fiind de 40% HoReCa vs 60% retail înainte de pandemie.

Mai puțină șampanie, mai multe cocktailuri făcute acasă

Românii au consumat mai puțin alcool în pandemie. Producător de vin: „A rămas frica de a te întâlni cu prietenii ca să desfaci o sticlă”
Românii au renunțat la șampanie și la tequila

Cele mai afectate au fost brandurile super premium și categorii precum tequila sau șampania, care se consumă, de regulă, în cluburi.

În același timp, se menține tendința de creștere a consumului de rom și gin, „zona de long drinks/cocktails câștigând teren și în condițiile consumului de alcool acasă”, potrivit oficialului.

Vodka și brandy-ul continuă să domine piața spirtoaselor, reprezentând 75% din consum, urmate de whisky cu o cotă de 10%.

A dispărut o treime din consumul de vin

Schimbările sunt și mai pronunțate în privința vinului: în mod normal, românii consumă vin în valoare de 500 de milioane de euro anual, însă din cauza pandemiei există o scădere de 30%, echivalentul a peste 150 de milioane de euro.

„Consumul de la Paște și începutul verii a fost cu 40% mai puțin față de aceeași perioadă a anului trecut. După aceea, în perioada verii, terasele au putut funcționa, așa că scăderea a fost de 5%. De la 1 octombrie există o scădere de 20%, de când s-au închis din nou restaurantele, evenimentele, sălile. Situația conjuncturală dată de pandemie duce la scăderea consumului”, spune George Roceanu, vicepreședinte al Wine Romania, asociația producătorilor și exportatorilor de vin din România.

Per total, scăderea din acest an este de circa 25% pe volum și de 30% pe cifra de afaceri. 

Producătorii de vin acuză statul

Roceanu susține că modul în care autoritățile au comunicat informații referitoare la pandemie a jucat un rol important pentru scăderea foarte mare înregistrată de companiile din domeniu.

„În alte țări, precum Germania, a existat un mic plus de 2-3% la consum. Dar la noi a fost foarte mare sperietura din partea autorităților. Așa a rămas frica de a te întâlni cu prietenii ca să desfaci o sticlă de vin. Trebuie să fii într-o dispoziție bună ca să consumi. Frica vine din două direcții: sanitară, căci zici că te infectezi, și financiară, pentru că vinul nu este produs esențial”, mai spune Roceanu, care deține producătorul local Crama Oprișor.

Berea, afectată de amânarea Campionatului European de Fotbal

Românii au consumat mai puțin alcool în pandemie. Producător de vin: „A rămas frica de a te întâlni cu prietenii ca să desfaci o sticlă”
Industria berii a înregistrat o scădere de 7% în primele șase luni de la declanșarea pandemiei

Efectele pandemiei se văd și în sectorul berii, piață unde anual românii cheltuiau anual două miliarde de euro. 

În primele şase luni de la declanşarea crizei COVID-19 (martie – august 2020), industria berii a înregistrat o scădere de aproximativ 7% în volum din cauza măsurilor care au determinat închiderea totală sau parţială a sectorului HoReCa, ce reprezintă 15% din industria berii, potrivit datelor Asociaţiei Berarii României, citate de News.ro.

Din octombrie însă, restaurantele și barurile de interior au fost închise în București și mare parte din țară, astfel că urmează o nouă scădere.

Odată cu sosirea pandemiei în luna martie a crescut preferința românilor pentru ambalajele de unică folosință, în detrimentul sticlei reutilizabile.

Închiderea restaurantelor a dus și la oprirea consumului de bere la draft.

În 2019, în România s-au consumat 86 de litri pe cap de locuitor, cantitatea totală comercializată fiind de 16,7 milioane de hectolitri. 

România este al optulea producător de bere din Uniunea Europeană, potrivit datelor Eurostat.

Din 2016, piața berii din România depășise două miliarde de euro, potrivit estimărilor asociației Berarii României, citate de News.ro.

Scădere de 8% la nivel global

La nivel mondial, consumul de băuturi de alcool este așteptat să scadă cu 8% în acest an, potrivit unei estimări a companiei de consultanță IWSR. 

Estimarea este mult mai bună față de scăderea de două cifre din previziunea anterioară, conform Beverage Daily.

Sursa foto: Shutterstock

Citeşte şi:

Imaginile din 2020 pe care nu le vom uita. Fotojurnaliștii Libertatea au surprins clipele care ne-au dat tuturor puterea să nu cedăm

Un grafician român apreciat de o publicație de cinema din New York, printre cei mai buni creatori de afișe de film din 2020

Vrei să fii milionar? Iată un plan pentru următorii 30 de ani!

Schimbări suspecte în piața „păcănelelor”! Un Ordin dat peste noapte a băgat industria în vrie! Cine câștigă de pe urma deciziei
PARTENERI - GSP.RO
Schimbări suspecte în piața „păcănelelor”! Un Ordin dat peste noapte a băgat industria în vrie! Cine câștigă de pe urma deciziei
Dana Budeanu este desființată de o vedetă TV. În ce hal a putut s-o jignească
Playtech.ro
Dana Budeanu este desființată de o vedetă TV. În ce hal a putut s-o jignească
Au dat 350.000 de lire sterline pentru casa visurilor lor, dar soţii din Anglia aveau să-şi dea seama că au comis o greşeală uriaşă
Observatornews.ro
Au dat 350.000 de lire sterline pentru casa visurilor lor, dar soţii din Anglia aveau să-şi dea seama că au comis o greşeală uriaşă
Horoscop 14 aprilie 2021. Taurii sunt foarte motivați să câștige mai bine, dar nu știu cum să facă acest lucru
HOROSCOP
Horoscop 14 aprilie 2021. Taurii sunt foarte motivați să câștige mai bine, dar nu știu cum să facă acest lucru
Trupul maratonistului Cornel Crivăţ, găsit în apropiere de bârlogul unui urs. De ce nu a sunat după ajutor
Știrileprotv.ro
Trupul maratonistului Cornel Crivăţ, găsit în apropiere de bârlogul unui urs. De ce nu a sunat după ajutor
I-a oferit 500 de euro pentru o oră de amor. Este soţie de fotbalist şi reacţia ei a fost explozivă
Telekomsport
I-a oferit 500 de euro pentru o oră de amor. Este soţie de fotbalist şi reacţia ei a fost explozivă
Ai afacerea ta? Află cum ai acces la oferte speciale (PUBLICITATE)
PUBLICITATE
Ai afacerea ta? Află cum ai acces la oferte speciale (PUBLICITATE)