De Daniel Ionașcu,

Mai exact, orice șofer care este prins de Poliție că efectuează servicii de transport fără a avea autorizație va putea fi amendat pe loc. În cel mai drastic caz, Poliția poate ridica șoferilor plăcuțele de înmatriculare pentru 6 luni. Este posibil ca șoferii acestora să decidă că este prea riscant pentru a ieși pe trasee.

În data de 29 martie, Guvernul a modificată legea taximetriei și s-a scos expresia ”în mod repetat”. Dacă până acum, Poliția trebuia să demonstreze că cei care fac activități de transport le efectuează ”în mod repetat”, odată cu noua modificare șoferii Uber și Bolt vor putea fi sancționați imediat.

După adoptarea ordonanței, Ministerul Dezvoltării a anunțat că serviciile de ridesharing vor fi reglementate separat, însă acest lucru nu s-a întâmplat până acum.

E diferită taximetria de ridesharing?

De partea cealaltă, transportatorii susțin că taximetria și serviciile de ridesharing ar trebui reglementate la fel, deoarece activitatea de bază nu este diferită. Polonia a reglementat similar cele două tipuri de servicii.

În schimb, în România Guvernul nu a mai adoptat niciun fel de reglementare, ceea ce face posibil ca de joi serviciile Uber și Bolt să dispară.

Libertatea a solicitat atât platformelor de ridesharing, cât și taximetriștilor grupați în Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), opinia în acest caz.

Cătălin Codreanu, președintele Coaliției pentru Economie Digitală, susține că activitatea companiilor de profil va fi ”grav afectată” începând de joi.

”Activitatea platformelor de ride-sharing va fi grav afectată. Aplicațiile vor funcționa în continuare, nu poți să le scoți din priză pentru că asta ar însemna să plece din România. Dar nu se poate ști câți șoferi vor mai activa în aplicație și nu putem da acum o estimare.

Ar putea exista abuzuri: în momentul în care e oprit pe stradă, un șofer partener poate fi amendat, iar plăcuțele îi pot fi ridicate.

S-a promis reglementarea acestei activități, dar nu a apărut nimic. Prin reglementare noi înțelegem posibilitatea ca această activitate să existe în continuare”, a spus Codreanu, pentru Libertatea.

Șoferii Uber și Bolt nu au autorizații

Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, spune că nu interzice nimeni Uber, Bolt și BlaBlaCar, dar subliniază că firmele de acest tip nu au autorizații.

”Eu n-am văzut nicio ordonanță să le interzică. S-a scos partea cu «în mod repetat» și s-a mutat activitatea de rent-a-car la Ministerul Transporturilor, la Autoritatea Rutieră Română, care va fi un reglementator național.

Dar vă întreb eu ceva: șoferii ăstia de la Uber, Bolt, BlaBlaCar și cine o mai fi, au ei vreo autorizație? Au vreo casă fiscală?”, a spus Ștefănescu.

Acuzații de ”piraterie” și concurență neloială

Taximetriștii au protestat în mai multe rânduri în ultimii doi ani împotriva Uber și Bolt. Aceștia acuză cele două firme concurente de ”piraterie”, deoarece șoferii lor nu au licențe și autorizații.

Potrivit transportatorilor autorizați, circa 80.000 de șoferi prestează activități ilegale de persoane în România la nivelul întregii țări.

De asemenea, aceștia acuză cele două companii de concurență neloială, deoarece Uber și Bolt nu ar plăti corect taxele.

La fiecare cursă realizată cu Uber, banii clientului se duc întâi în Olanda, după care compania își oprește comisionul de 25% și virează restul de 75% către șofer.

Taximetriștii acuză că Uber nu plătește TVA și impozit pe profit, deși activitățile de transport au loc în România.

”Eu le-am pus așa întrebări: sunteți de acord ca șoferii să fie angajați cu carte de muncă și să aibă casă de marcat fiscală pe mașină? Sunteți de acord să plătiți taxe fiscale în România?

Nu putem să creem paradisuri fiscale pentru unii și taxe pentru alții. Dacă vor fi de acord cu asta, atunci ne vom pune la masă și vom discuta.

Ei nu sunt nici activitate de rent-a-car, pentru că legea spune clar că trebuie să aibă contract și ca plata să fie făcută înainte la închiriere.

Nici ridesharing nu e. În SUA, ridesharing înseamnă că trei inși pot să plece din Massachusetts până în New York și împart costurile la 3.

Uber face intermediere, dar ei zic că sunt cu tehnologia. Și noi avem aplicație, din 2009.

Au stat 4 ani în România, au fraudat statul și ne-au făcut concurență neloială. Păi numai RCA-ul de transportator este de patru ori mai scump decât pe persoană fizică”, a mai spus Vasile Ștefănescu.

Recent, serviciile Uber au fost interzise de justiție în Cluj-Napoca, unde taximetriștii au câștigat un proces în instanță.

Nu e aplicație, e firmă de transport

Anterior, Uber argumenta că este doar o aplicație care face legătura între șoferi și clienți.

Acest lucru s-a schimbat, însă, din decembrie 2017, când Curtea Europeană de Justiție a decretat că Uber este companie de transport, deci activitatea sa poate fi reglementată de autorități.

”Eu pot opera pe creier dacă nu am autorizație?”

Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, compară situația cu scandalul medicilor falși, devoalat recent de către Libertatea.

”Lumea zice că avem probleme cu șoferii noștri. Avem, dar în orice breaslă e așa: și în Poliție și peste tot. Avem o problemă reală: există criză de șoferi în România.

Dacă guvernanții trec de orice fel de scrupule și bun simț și vor să creeze un paradis fiscal pentru companiile care își zic că sunt de transport alternativ, atunci o să ne apucăm și noi să facem transport alternativ. Nu veți mai vedea niciun taxi pe stradă. Suntem 110.000 de oameni, iar transporturile fac 6,5% din PIB (Produsul Intern Brut – n.r.)

Acum o lună-două scria presa de doctori care lucrează fără autorizație. Dacă se face așa ceva, să le permită activitatea fără autorizație, atunci îmi fac și eu policlinică și angajez mecanici și șoferi pe post de doctori și îi pun să facă operații pe creier și să fie ginecologi și tratez oameni. Așa e și cu Uber.

Eu plec de la principiul că nimeni nu este mai presus de lege”, a punctat el.

Reglementări tot mai stricte la nivel global

Atât Uber, cât și alte companii similare de transport, încep să aibă tot mai multe probleme în întreaga lume, după ce autoritățile au reglementat strict activitățile de ridesharing.

Uber s-a retras anterior din China, Asia de Sud-Est, iar în Europa a ieșit din Ungaria și Danemarca. Concomitent, Uber este sub supraveghere strictă în Marea Britanie, riscând să își piardă licența în Londra.

Uber tocmai ce s-a listat pe bursa din New York și are o capitalizare de 62,2 miliarde de dolari. Principalii acționari ai Uber sunt grupul japonez de tehnologie SoftBank și cofondatorul Travis Kalanick.

Cine mai activează în România

Bolt este fosta companie Taxify, care și-a schimbat recent numele. Bolt este o companie cu sediul în Estonia, evaluată la rândul său la mai bine de un miliard de dolari. Între acționarii săi se găsesc grupul german Daimler – proprietarul Mercedes, și Didi Chuxing – fosta rivală a Uber din China.

De asemenea, în România mai activează și BlaBlaCar, care oferă transport între localități. În 2018, aceasta a cumpărat firma de transport cu autocare Ouibus de la SNCF, iar ca parte a tranzacției compania națională de căi ferate a Franței a devenit acționar al BlaBlaCar.

În fine, pe piață se mai află aplicațiile StarTaxi și Clever Taxi, care intermediază găsirea de taxiuri.