Șoferul belgian trăiește un calvar de 23 de ani

Pe 19 iunie 2002, în jurul orei 22.00, un tânăr de 22 de ani din Dilbeek circula pe E19, dinspre Nivelles către Mons, în regiunea valonă, Belgia. În zona unui șantier, Volkswagenul Golf pe care îl conducea a căzut într-un „groapă adâncă de 45 de centimetri”, iar mașina a luat foc.

Accidentul s-a produs la nivelul localității Saint-Ghislain, într-un sector unde lucrările de asfaltare erau slab sau insuficient semnalizate, potrivit relatării publicației dhnet.be.

Un alt șofer a reușit să oprească și să îl ajute pe tânăr să iasă din mașina în flăcări. De aici a început un lung proces de evaluare a responsabilităților și de despăgubire.

Un prim verdict după 16 ani de dezbateri

Cazul a ajuns în fața tribunalului civil din Bruxelles, unde s-a discutat rolul firmei de construcții, al societății responsabile cu semnalizarea, al regiunii valone și al conducătorului auto, despre care s-a considerat că nu ar fi trebuit să se abată de la traiectorie.

Dezbaterile au fost susținute de expertize și contraexpertize.

În 2018, după șaisprezece ani de procese, instanța a stabilit responsabilități parțiale: 20% pentru șofer și restul pentru regiunea valonă, care a fost condamnată să îi plătească victimei 2.127.157 de euro.

La scurt timp după pronunțare, avocații au descoperit o neregulă de procedură: unul dintre cei trei magistrați ai completului, indisponibil la momentul deciziei, fusese înlocuit fără desemnarea oficială a președintelui tribunalului.

Astfel, verdictul a fost anulat pentru viciu de formă, iar dosarul a fost mutat la tribunalul din Nivelles.

Decizia finală: 100% incapacitate permanentă

Ajuns din nou în fața instanței, cazul a vizat stabilirea gradului de incapacitate: 100%, cerut de victimă, sau 70%, procent susținut de regiunea valonă și sprijinit de o expertiză.

Avocatul victimei, Jean-Paul Tieleman, a argumentat că, deși au trecut 23 de ani, starea clientului său nu s-a îmbunătățit. Acesta, acum în vârstă de 45 de ani, „trăiește un infern zi de zi”.

În fața instanței au fost citate fragmente din rapoartele de expertiză: „Incontinență anală. Incontinență urinară (la strănut). Dificultăți invalidante legate de utilizarea cateterului (orice manevră incorectă are ca rezultat leziuni și sângerări). Dureri majore la nivelul articulațiilor sacro-iliace, precum și în regiunea vertebrală lombosacrală și toracică. Durerea este agravată de menținerea unei poziții fixe, precum și de mersul prelungit”. Pentru avocat, o incapacitate de doar 70% era imposibil de susținut, având în vedere amploarea consecințelor fizice și economice.

Tribunalul civil din Nivelles a reamintit principiile de drept aplicabile: incapacitatea permanentă este totală atunci când victima este privată de posibilitatea de a obține venituri regulate prin muncă. Judecătorii au concluzionat că, în acest caz, șoferul nu mai poate accesa niciun tip de loc de muncă existent pe piață, fiind lipsit complet de potențial economic.

Astfel, instanța a stabilit o incapacitate permanentă de 100%.

Despăgubiri de peste 3,28 milioane de euro

Tribunalul a calculat despăgubirile suplimentare pe care regiunea valonă trebuie să le achite victimei: 1.128.787 de euro în plus față de suma stabilită anterior și încă 24.000 de euro pentru cheltuieli de expertiză și procedură.

În total, la peste două decenii după accidentul provocat de o groapă într-un șantier pe cea mai circulată șosea din Europa, insuficient semnalizată, bărbatul va primi despăgubiri de peste 3.280.000 de euro.

În august 2025, un șofer norvegian a cerut despăgubiri de un milion de euro după ce a distrus Porsche-ul visurilor sale în prima sa călătorie mai lungă.

Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI
Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.