În plus, România trebuie să respecte condițiile impuse de Comisia Europeană pentru a continua să primească fonduri prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și pentru a se conforma viitorului sistem de taxare a emisiilor ETS 2.

Noua taxă europeană pe emisii de carbon

Începând cu 2027, se preconizează intrarea în vigoare a unui nou sistem de taxare a emisiilor de carbon, care va afecta atât vehiculele, cât și consumul de gaze în locuințe.

Acest sistem, cunoscut sub numele de ETS 2, va include o taxă pe carbon în prețul carburanților auto și în factura pentru gaze.

Ancheta Bugetelor de Familia realizată în anul 2019 a relevat faptul că, în România, consumul mediu lunar pentru o familie cu automobil este de 48 de litri de benzină sau 54 de litri de motorină. Aceeași ancheta a mai arătat și că o familie consumă până la 98 de metri cubi de gaz metan pe lună

„La aceste valori, impactul mediu lunar asupra gospodăriilor al unui ETS 2 de 75 de euro/tona de CO2 ar fi de 13,8 euro pentru gospodăriile care au centrală pe gaz, 8,2 euro pentru cei cu automobil pe benzină și de 10,9 euro pentru cei cu auto diesel”, a explicat Constantin Postoiu, Head of Data Analytics la Energy Policy Group (EPG).

Condiții PNRR și noi taxe auto

Pe lângă taxa europeană, România trebuie să îndeplinească anumite obiective asumate prin PNRR pentru a avea acces la fondurile europene. Unul dintre aceste obiective implică modificarea impozitării mijloacelor de transport pentru a promova o mobilitate mai ecologică.

„Este un jalon în PNRR privind modificarea impozitării mijloacelor de transport pentru a genera o mobilitate mai verde. (…) Acest lucru poate să însemne la anumite categorii de autoturisme taxe locale mai mari, pentru că majoritatea acestor taxe se duc în bugetul autorităţilor locale, pot însemna taxe mai mici la anumite mijloace de transport care sunt mai puţin poluante şi trebuie creat un echilibru astfel încât să fie motivant să circulăm cu mijloace de transport mai puţin poluante”, a declarat la începutul acestui an Tanczos Barna.

Deși detaliile exacte ale acestei noi taxe de poluare pentru mijloacele de transport nu au fost încă clarificate, se așteaptă ca aceasta să intre în vigoare cel mai devreme pe 1 ianuarie 2026.

Scumpiri imediate pentru proprietarii de mașini

În timp ce aceste măsuri pe termen lung sunt în curs de implementare, proprietarii de mașini din România se confruntă deja cu o serie de scumpiri imediate:

  1. Creșterea prețului carburanților: Benzina și motorina se vor scumpi în două etape, la 1 august 2025 și la 1 ianuarie 2026, din cauza creșterii accizelor și a cotei TVA. Se estimează o creștere cumulată de 77 de bani pe litru la benzină și 70 de bani la motorină.
  2. Majorarea rovinietei: Taxa de utilizare a infrastructurii rutiere pentru autoturisme va crește cu 78%, ajungând la puțin peste 252 de lei pentru un an.
  3. Scumpirea poliței RCA: De la 1 iulie 2025, s-a eliminat plafonarea prețului poliței de asigurare civilă obligatorie (RCA). Experții din domeniu estimează o creștere de până la 15% a costului acestei asigurări.
Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI
Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.